lördag 5 maj 2012

Dennis Severs House

Forra helgen gjorde jag lite kulturella saker nar jag madde lite battre och besokte the Courtald Gallery. Det fanns en del intressanta tavlor dar sasom Cranach Adam and Eve och nagra av Paul Gaugin samt ett sjalvportratt med  dar han skar av sig orat. Annars var det inte i min smak, men byggnaden var fantastisk med gamla virvlande trappsteg. Om du gillar impressionister ar nog Courtald nagot for dig. I anslutning till Courtald fanns en stor oppen plats dar man det fanns en restaurang och deli. I kallaren fanns ett caf'e som jag inte besokte for jag var fortfarande trott efter den langvariga forkylningen. Det far bli en annan gang.

Pa sondagen gick jag till Dennis Severs House nara Liverpool Street med nagra gamla arbetskamrater fran mitt gamla jobb pa Ideastore Chrisp Street. Alltid trevligt att halla kontakten aven om man har slutat ett jobb. Huset var fascinerande och nar man kom in fick man en kort presentation om vad det handlade om och sedan gick man igenom 10 olika rum under tystnad. Hela iden med detta hus ar att man ska kanna lukter av de som bodde dar. Men aven att de ska kannas att man stiger in i nagons hem. De som bodde dar var inte hemma for tillfallet, men man skulle kanna atmosfaren av huset, vilket man verkligen gjorde. Dennis Severs var en speciell man som bodde dar med sin familj och han lat 1700-tals staemningen vara kvar i huset aven om han levde pa 1900-talet. Han hade forsokt att aterskapa den miljo fran en fictionar Huguenot familj av silkesvavare (Jervis) som hade bott dar tidigare, vilket han lyckats med. Jag rekommenderar detta eftersom det var mycket speciellt. Efterat besokte vi en pub som var ordinar. Forutom det besokte jag och tva andra arbetskollegor ett galleri nara Spitalfields. Det var en utstallning med mestadels  textiler. Spitalfields var centrum for denna industri under 1700-talet och som jag berattat tidigare var de som bodde i huset silkesvavare.








Man fick inte ta nagra bilder i huset sa de som ni ser i bloggen har jag funnit fran denna blogg. http://madameguillotine.org.uk/2011/07/06/18-folgate-street-spitalfields/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar