torsdag 7 juni 2012

Bath (Aquae Sulis)

Igar var jag i Bath. En trevlig liten stad som ar mest kant for sina romerska bad. Staden hette Aquae Sulis och namnet betyder Aquae (vatten) Sulis (for gudinnan Sulis Minerva). Det var lite speciellt att ga runt dar med en gratis audioguide. Audioguiden bestod av en liten apparat och genom att trycka pa en knapp och play fick man hoera olika saker om Bath. Efter rundturen tog jag mig en klunk av vattnet. Det var varmt och smakade lite speciellt. Formodligen full med nyttiga mineraler. Vadret holl sig medan jag var inne pa romerska baden. Efterat var inte vaedergudarna med mig och det regnade mycket vilket gjorde att det tog langre tid att ta mig till The Circus och Royal Crescent (det sistnamnda kant fran Jane Austen filmatiseringar).

Vadret fortog lite av charmen, men trots det sa ar den en vacker georgiansk stad. Aven shoppingcentret nara stationen var byggd i georgiansk stil. Det man kan saega om bebyggelsen ar att den ar i stor del georgiansk.

Pultney Bridge ar en av de fa broar som har butiker i bron. Jag var val inte sa fascinerad av det, trots att bron hade en och annan intressant butik.

Man aker inte till Bath utan att besoka Jane Austen Centre. De holl just pa att staenga men jag hann ta mig en titt i butiken iallafall. Priserna var som sagt turistanpassade (dyrt!)

Bath var en relativt lugn stad efter 6 pm eftersom allt stangde sa tidigt. Jag ar inte riktigt van vid det, men det kan vara avkopplande det ocksa att inte se folk overallt.

Jag tankte ta mig en afternoon tea innan jag akte hem, men det var for sent sa istallet blev det en sandwich fran Sainsbury's. Inte like spannande, men billigare. 

Vissa saker som jag hade planerat att gora som att besoka en trevlig park och en georgiansk tradgard fick vara p.g.a vaedret sa det far jag ta en annan gang.


































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar