måndag 4 juni 2012

Clerkenwell

Idag har jag varit i Clerkenwell. Ett trevlig omrade nara the City Of London. Jag tog och vandrade runt i bada delarna och avslutade den i Clerkenwell. Ett omrade som var ett av de fattigaste pa 1800-talet men har transformerats och ar nu mest kant for att manniskor i mediavarlden gillar att bo dar. Anledningen ar nog att det ar relativt centralt.Omradet hade tidigare en stor italiensk koloni vilket dock har andrats de senaste deciennerna. Den italienska kyrkan och italienska Terroni and Sons finns kvar dock. Affaren var inte oppen idag sa jag tar det nasta gang. Jag gillar att ga i specialaffarer. Det ar mycket roligare an att shoppa i livsmedels-affarernas trista utbud.Ibland ar de inte mycket dyrare heller.

































Jag borjade dock min "walk" vid Chancery Lane. Just nar jag var pa vaeg att se var den fiktionella karaktaren  Mrs Lovett i musikalen Sweeney Todd har sin pieshop hamnade jag mitt upp i en filminspelning av ett nytt drama kallat "The Bletchley Circle". Detta ar inte forsta gangen jag sett filminspelningar. London ar en popular stad for just filminspelningar. Dramat handlar om de som knaeckte Enigma koden under andra varldskriget.



Sweeney Todd handlar om en barberare som skaer halsen av kunderna och ger sedan kropparna till Mrs. Lovett som goer paj av dem. Makaber historia, men en ratt bra musikal, som for ovrigt visas pa Adelphi Theatre just nu. Jag tog en bild pa var Sweeney Todd's barbershop ska finnas enligt historien (Hen and Chicken Court.)


 


Eftersom det ar bankholiday passade jag ocksa pa att ta mig en tur till Russell Square i lordags och besokte en trevlig bokhandel. Den rekommenderas och heter Skoob Books. Min plan var att ga pa museum men plotsligt dok solen upp och jag andrade mig och satt i den narliggande parken istallet. Jag avslutade med att ta mig ner till City of London dar jag tog en bild pa kyrkan St Mary-le-Bow. Enligt en guidebok jag lanat pa biblioteket sa sag bilden pa Bow Lane trevlig ut med lite intressanta butiker. Nu var den tyvarr inte sa intressant utan bestod mest av ointressanta kedjor. Jag antar att hyrorna tvingar bort de intressanta butikerna och vad som blir kvar ar de enligt mitt tycke de oinspirerande kedjorna. Det finns dock tva intressanta pubar dar som dock kan gora att det inte ar helt bortkastat att besoka graenden.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar