söndag 19 februari 2012

Rochester

I fredags var jag i Rochester. Staden ar mest kand for sin katedral sitt slott och att Charles Dickens har kopplingar dit. Bland annat ska scener ur romanen Lysande Utsikter (Great Expectations) ha utspelat sig i Rochester i framforallt Guildhall (brittisk motsvarighet till stadshus) och Restoration House (Satis House).

Jag borjade besoket med att se detta hus. Ett hus byggt i elisabetansk stil.



De har aven ett slott som jag besokte utanfor, men ej besokte eftersom vadret var lite kyligt och jag hade ingen lust att ga i trappor fram och tillbaka. Utsikten ska dock vara fin. Jag antar att det passar battre att besoka slottet en sommardag an i kalla februari.




Katedralen var intressant byggnadsmassigt, men invandigt paminde den om flera andra katedraler jag besokt pa andra platser i England.



Jag besokte stadsmuseet, som hade intressanta utstallningar. Museet bestod av tva delar dar den forsta byggnaden inneholl en intreesant utstallning om hur man tog hand om krigsfangar under Napoleonkrigen. De sattes pa fangskepp, eftersom det inte fanns byggnader for det under tidigt 1800-tal. Byggnad nummer 2 var inriktad pa Charles Dickens. Jag fick lara mig lite nytt som jag inte vetat innan.

Rochester ar en liten trevlig markadsstad och storgatan innehaller nastan endast sma privata butiker och inga kedjor. Det var trevligt som omvaxling eftersom jag ar innerligt trott pa att se samma trista butikskedjor overallt. Jag besokte Englands storsta antikvariat. En skattkista for en bokmal som jag :)





Restoration House: Huset ska vara en inspiration for det fiktiva Satis House i Lysande Utsikter dar Miss Havisham bor.

Avslutningsvis sa besokte jag katedralens tearoom och intog en kanna tee och en mycket god morotskaka innan jag avslutade besoket med att ga tillbaka till stationen.


Morotskaka!



Charles Dickens Chalet. I denna stuga skrev Charles Dickens Lysande Utsikter, Vår gemensamme vän, En berättelse om två städer och The Uncommercial Traveller. Han skrev ocksa sin oavslutade roman Mysteriet Edwin Drood dar. Huset har flyttats till Rochester, men lag innan i narliggande Gad's Hill. Nu kan huset beskadas i tradgarden bakom Eastgate House. Jag gjorde en avstickare dit pa min vag till stationen. Nagot jag inte angrar. En fin liten byggnad som The Dickens Fellowship, hoppas ska vara fardigrestaurerad i ar eftersom det ar 200 ar sedan Charles Dickens fodelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar