lördag 9 februari 2013

Kultur paa fredagarna

Jag har fortsatt med mitt fredagsnoeje att besoeka olika museer paa fredagaskvaellarna. Foerra fredagen  blev det Victoria and Albert museum med maanga intressanta objekt att studera bland annat en glas utstaellning och en om arkitektur. Jag kollade aeven in den japanska avdelningen samt aeven silver-staellningen. Det mest intressanta med besoeket var glasmaalningarna samt en utsmyckad trappuppgaang. Det aar svaart att beskriva saa kolla in laenken nedan saa forstaar ni vad jag menar. I taket finns det maalningar som tagit inspiration fraan antiken.

http://www.vam.ac.uk/users/node/1625

Igaar gick jag tillbaka till British Museum foer att studera den assyriska och egyptiska avdelningen. Innan jag gick dit stoette jag paa av en slump pa King George III's bibliotek. Ett mycket vackert rum med boecker och andra saker laangs vaagarna. Bockerna fraan King George's III's bibliotek ar numera i British Library saa boeckerna haer aar paa utlaan fran House of Commons Library. Annars var fokuset en utstaellning om "Upplysningen".  Rummet var utformat i klassisk arkitektur. Kolla in laenken foer att faa en uppfattning om hur det ser ut.

http://www.britishmuseum.org/about_us/the_museums_story/kings_library.aspx

Det aar ett fantastiskt vackert rum som bara maaste besoekas om man kommer till London. Museet arrangerade ocksa gratis rundtur i rummet, vilket jag inte deltog i denna gaang. Det goer jag kanske vid ett annat tillfaelle. Efter det gick jag ut och aat upp min medkoepta sandwich vid ett av cafeerna. Det var staengt saa det var nog tillaatet att goera det. Jag avslutade besoekt med att gaa till den assyriska och egyptiska avdelningen. Jag hann ta en snabb glimt i den grekiska avdelningen ocksa. Mer hann jag inte foer de skulle staenga museet. British Museum aar ett museum man kan aaterkomma till foer det finns alltid naagot nytt att upptaecka varje gaang.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar