tisdag 19 februari 2013

Petrie Museum och Waterstone's Gower Street


Idag har jag varit pa Petrie Musem of Egyptian Archeology. Museet ligger inne pa University College London's Campus saa det aer inte laett att hitta. Vad som vaentar daer ar fraan utgraevningar i Egypten och daa framfoerallt stenplattor, krukor, nagra sarkofager och liknande. Det mest intressanta var en stor fot som skulle ha tillhoert en staty som tillhoerde en shakal (tror jag). Jag spenderade en laang tid daer foer det fanns mycket att se och jag laeste pa lite om de olika sakerna. Grekerna hade varit involverade i Egypten saa det fanns lite grekiska kopplingar bland materialet ocksa. Jag laerde mig ocksaa naagot nytt om hur de smyckade sarkofagerna. Ett litet museum som inte alla kaenner till. Det ar gratis och kan varmt rekommenderas.

Efter det hade jag ingen plan utan saa pa en karta att Waterstone's laag i naerheten. Det are en fantastisk universitets-bokhandel med ett brett utbud som taecker de flesta aemnena. Jag tillbringade flera timmar daer innan jag kaende for att bege mig hemaat. Jag hade nog kunnat overnatta daer om det hade varit moejligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar