söndag 17 februari 2013

National Army Museum


Igar vaar jag paa National Army Museum. Det ligger i omraadet Chelsea, som aar nagra av de dyraste omraadena i London. Jag kollade in en intreesant utstaellning om War Horse. Det handlade om haestar i krig mesatdels men man fick ockssa en bakgrundshistoria. Efter foersta varldskriget anvaendes de inte mer. Daer fanns kostymer, vapen och andra saker som hoer till krig. Jag aer inte mycket foer att gaa paa krigsmuseum, men denna uststaellning var intressant. De smaa beratellserna om relationen mellan maenniska och hasten var det mest intressanta. Jag besokte andra utstaellningar ocksa som handlade om Korea-kriget, samt andra krig Storbritannien varit involverat i. Daer var delen om foersta varldskriget mest intressant foer det beroerdes allt foer lite naer jag gick i skolan. Att se en liten uppbyggnad av en skyttegrav gav en ide om vilket helvete det var.

En annan utstaellning handlade om vilket var Storbritanniens "greatest battle" och man kunde roesta paa vilket som var det stoersta. Jag aer ingen krigsromantiker saa det kan jag ej svara paa. Krig aer onoedigt och skapar bara lidande. Jag anser dock att detta museum inte glorifierar krig utan bara beraettar historien saa kommande generationer ej gloemmer.

I ett rum med tavlor fanns en tavla som var traeffande och den visade hur livraedda hasterna var. Haestar har speciellt faatt lida foer maenniskans daarskap.

Det fanns mer att se, men jag kaende mig noejd och begav mig hem. Jag kanske aaterkommer i veckan foer att se resten. Det finns inga andra museer jag taenkt besoeka under min ledighet.
Paa vaeg hem gick jag foer laangt och hamnade vid Hyde Park Corner och kollade in lite krigs-memorial som finns daer. Efter det hade jag faatt min dos av krigshistoria och tog tunnelbanan hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar