torsdag 18 mars 2010








I helgen var jag kulturell. Pa fredagen agnade jag dagen at att vara pa National Gallery. Jag passade pa att kopa en fotobok om London forr och nu. Den var intressant eftersom den visade hur en del forandrats. TIll skillnad mot Sverige finns mycket bevarat. Det ar vad jag gillar med London ar att ett gammalt hus finns tillsammans med nyare bebyggelse. I Sverige ar manga stadsmiljoer allt for monotona med ful 60-talsbebyggelse. Svenska stadsplanerare borde fundera pa hur man gor svenska stadsmiljoer vackra igen efter de katastrofala rivningarna pa 60-talet.

Efterat fikade jag i National Gallery's trevliga cafe: scones med jam och en latte. Inte regelmassigt..:)

Nu har jag bott har i 5 manader och jag har funnit mitt favoritomrade. Det gar i ett strak fran The Strand-Whitehall-Trafalgar Square. Dar finns mina favoritpubar (The Harp och The Lord Moon on the Mall) samt mitt favoritcafe Cafe in the Crypt.

Pa lordagen traffade jag en kompis och vi var pa British Museum. Varje gang man ar dar upptacker man nagot nytt. Pa museet fanns kopparmynt fran Sverige. Sverige var ett av de forsta lander att ge ut sedlar. Skalet till det var vatt det var en aning for tungt att halla pa att frakta 15 kg tunga kopparmynt med vagn :).

Rosetta-stenen

Jag har inte atit "riktig" kinamat innan sa vi gick till en kinarestaurang i Chinatown. Det var mycket gott och nagot helt annat an friterad kyckling i sotsur sas. Kommer du till London nagon gang, passa pa att ata kinamat som inte ar anpassad efter europeeiska smaklokar. Det blir godare sa. Det var inte speciellt dyrt heller och man fick mycket for pengarna. Pa kvallen sag vi en film. Det var ett brittiskt drama med Cate Blanchett. En ratt bra film pa det hela taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar