lördag 22 december 2012

Charles Dicken's Museum, Covent Garden och Trafalgar Square

Igaar var sista dagen paa jobbet innan jul-ledigheten. I canteenen hade de en jullunch. Jag tyckte maten var lite trist och hade ingen stoerre lust att sitta daer hela eftermiddagen saa jag bestaemde mig foer att gaa lite tidigare, aeven om de andra satt kvar. Men innan jag gjorde det fick jag en liten julklapp (en liten flaska roett vin och hemgjord chutney). Jag begav mig in till Bloomsbury foer att besoka Charles Dicken's Museum. Det var ett intressant museum och det enda hus som aer bevarat. Dickens flyttade runt mycket saa detta aer det enda som finns kvar. Hans sista aar bodde han i Kent i Gad's Hill Place. Om man gillar Dickens aer detta att rekommendera. I vardagsrummet hade de en julgran och fraan hoegtalarna kunde man hoera en skaadespelare laesa ett stycke fraan en av hans noveller. Innan jag avslutade visiten, besoekte jag den lilla shopen och koepte 2 boecker och 1 vykort.

Efter det hade jag ingen plan, men vandrade ner till Covent Garden daer jag foerst besoekte Royal National Opera's shop och sedan gick och lyssnade gratis paa nagra talangfulla musikanter. De spelade detta stycket och det var en "magic moment". Jag gick runt daer en laan stund innan jag besoekte Museum of London Transport daer jag stannade en laang stund. Det fanns mycket intressant att titta paa och inte saa mycket folk vilket gjorde det behagligt.

Jag laemnade Covent Garden foer Trafalgar Square och lyssnade pa lite Christmas carols medan jag aat en baguette fran Pret och drack en morotsjuice. Det hoerdes inte saa bra fraan daer jag stod saa jag fick gaa naermare foer att lyssna. Jag slank sedan in paa en kort visit i National Gallery som hade late-evening. Det har de alltid pa fredagar, vilket jag tycker aer ett trevlig initiativ. Alla maenniskor aer ju inte intresserade av att besoeka pubar eller klubbar med hoeg musik paa fredag, vilket tyvaerr aer standard i London. Kultur aer bra foer sjaelen.
Innan jag begav mig hem stannade jag till en liten stund till foer att lyssna pa lite mer Christmas Carols och ta en titt paa de stora staty-lejonen vid Nelson's Column. Efter det tyckte jag att det var dags att bege mig hem via Charing Cross Underground Station. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar