lördag 8 december 2012

Trafalgar Square och Canterbury


Eftersom mitt jobb goer att jag ej hinner med nagra stoerre resor for tillfaellet aer det paa helgerna jag reser bort. Idag begav jag mig till Canterbury. Jag vaar lite tidig foer taaget saa jag begav mig till Trafalgar Square foer att koila in platsen innan turisterna anlaende. Det vaar lite speciellt och delar av National Gallery laag i solsken. Aeven fontaenerna var igaang. Efter det var det dags att bege sig till taaget. Jag hade tidigare kopet en brie-baguette som jaag aat under resan. Det finns inget vaerre aen att anlaenda hungrig till en ny plats och det foersta maan faar goera aer att hitta ett staelle att aeta paa naer man foerst vill goera sightseeing.
Canterbury haer en stadsport och jaag anlaende till den vaestra. Innan jag begav mig in i staden vandrade jag en stund i en naerliggande park vid floden. Solen sken saa jag passade paa att sola ocksa. En stund senare promenerade jag in. Det var mycket folk i roerelse. Jag boerjade med att besoeka det kombinerade art museum library. Det var en mycket vacker byggnad det var inhyst i. En del intressanta saker daer sasom att prova paa ett stektoskop foer att zooma och fokusera paa skalbaggar och liknande. Det fanns konst daer ocksa mestadels portraett och naturlandskap. Andra samlingar ocksaa, vapen och uppstoppade djur vaer dock inte i min smak.
Efter det besoeket besokte jag ett normandiskt slott (numera ruin). Slottet hade en intressant historia. Jag boerjade bli hungrig sa jag koepte en sandwich-on-the-go. Min tanke vaar att besoeka katedralen. Jag tyckte dock priset vaer en aning foer hoegt saa jag spaarade pengarna. Istaellet gick jag vidare paa en av gatorna och eftersom det var sen eftermiddag ville jag ha afternoon-tea. Jag gick in i ett mysigt gammalt hus och hade "the real thing" foer foersta gaangen. Kaendes mycket engelskt!
Canterbury aer en promenadvaenlig stad och inte saa mycket bilar, vilket goer den till en behaglig stad. Jag besoekte ocksaa stadsmuren, diket var nu en parkeringsplats. Muren var en vacker skapelse och hoell antagligen inkraektare borta foerr i tiden!
Det haade boerjat moerkna efter det. Canterbury aer ocksa bra foer shopping, en bra mix av udda affaerer och kedjebutiker. Jag aakte inte hem riktigt aan utan insoep atmosfaeren paa kvaellen ocksa innan jag begav mig till stationen foer resan hem. Det var en trevlig stad, saa jag laer nog aaterkomma. Befolkningen var i regel trevlig och man kaende inte av den stress man kan kaenna i London. Det var en trevlig 40-ars present till mig sjaelv.
Naer jag anlaende till London begav jag mig till Trafalgar Square igen. Vilken skillnad! Nu var det mer liv och roerelse jamfoert med morgonen. Julgranen som oslo-borna ger till Storbritannien varje aar sken vackert. Jag var vid den punkten noejd och begav mig hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar