lördag 1 december 2012

Oxford Street, Royal Academy of Arts och Japan Centre.


Foerra helgen var jag pa Oxford Street for att kolla in nar gatorna var staengda och man kunde strosa runt fritt. Trots det var det packat med folk och regnet fortog hela staemningen. Regent Street var fullt med folk och enda skaelet jag gaar daer numera aar for arkitekturen och Hamley's (vilket jag inte besoekte denna gaangen). Gatan har tappat raett mycket av sin charm, med bara kedjebutiker. Jag foredar gator med lite mer intressant mix av butiker. Det aer pa smaagatorna du hittar de mest intressanta butikerna i centrala London. Detta aer nagot jag laert mig efter alla aar haer. Jag hade inte tid foer det denna gangen och regnet gjorde att jag ville utraetta mina aeranden saa fort som moejligt. Jag gick dock runt i lite olika butiker for att hitta nagot jag var ute efter, men det blev med oforattat arende. Jag shoppade bara i Waitrose Food Hall i John Lewis innan jag begav mig hem.

Idag har jag och en kompis varit paa en utstaellning pa Royal Academy of Arts. Daer fanns aav Gustavus Aldophus i brons. Mina favoriter var nog en liten figur av den egyptiske guden Ptah och en stor figur av guden Shiva. Efter det skulle vi hitta nagot att aeta, men alla platser var fulla sa det fick bli Cafe in the Crypt denna gangen. Innan vi begav oss tittade vi pa julskyltningen pa Fortnum & Mason som alltid aer den mest intressanta av dem alla i London.
Maten var inte lika god denna gaangen, men helt okej. Efter besoket i Cafe in the Crypt och den narliggande butiken, dar jag hoerde tva svenskor prata om nagot, gick vi till National Portrait Gallery for att se om det fanns plats i deras cafe for en varm drink. Men det var fullt, sa vi begav oss till ett japanskt varuhus och strosade runt pa bokavdelningen i bottenvaeningen. Jag koepte inget, foer det vaar lite for dyrt,  utan det gjorde jag efterat i Japan Centre, som laag i naaste hus, dar jag koepte en sjoegras sallad och lite annat typiskt japanskt. Efter morkret saag S:t James's riktigt vackert ut med den vackra julbelysningen hoegt oever husen. Vi var baade noejda efter besoeket pa Japan Centre och och begav oss paa skilda haall hem via tunnelbanan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar