söndag 19 augusti 2012

Belgravia och andra platser

Idag har det varit extremt varmt. Jag begav mig till Westminster och gick en tur langs floden over Westminster Bridge. Som vanligt traffade jag pa de olympiska maskotarna. Jag besokte Lambeth Palace. men gick inte in. Biskopen av Canterbury har sitt hem och kontor dar konstigt nog. Over Lambeth Bridge till en stunds avkoppling i VIctoria Tower Gardens, innan det blev att bege mig till Waterloo Place via Trafalgar Square. Jag sag forst dock byggnaden for Supreme Court. Det var ett pampigt hus, vilket man kan saga om manga av husen langs Whitehall, saetet for den brittiska regeringen. Vid Waterloo Place  skulle detfinnas en liten grav for en hund som hade dott dar enligt guideboken. Den hade tillhoert den tyska ambassadoren. Ambassadoren dog i 1934, nar hunden dog fortaeljer inte historien. Trots britternas avsky for nazisterna lat de graven vara. Graven var svaer att hitta. Jag fick ga dit 2 ggr for jag blev hungrig och det fanns inga staellen i narheten att kopa nagot. Efter det en tur till S:t James Square och se en staty av William III. Parken var tyvarr stangd sa jag sag inte sa mycket. Efter det bestamde jag mig for att bege mig till Belgravia. Det var ratt sent, men jag hade last om omradet och ville bilda mig en egen uppfattning.  Det ar ett fint omrade, som ar valdigt dyrt att bo i. Men de har en del fina hus och det kostar ju inget att kolla pa dem. Forfattaren Ian Fleming bodde i ett av husen som sag ut som ett kapell Slutligen sa stannade jag en kort stund till vid Westminster Cathedral, som sag vacker ut pa kvaellen. Den tillhoer den katolska kyrkan, fin byggnad dock. Westminster Abbey var vackert upplyst. Efter det taenkte jag ga hem och aka hem fran Waterloo. Det blev inte saa. Jag gick over Westminster Bridge och var paa vag till stationen, nar jag aandrade mig och gick tillbaka over bron och stannade till ett langt tag for att studera floden fran bron. Det var inte forran Big Ben slog tio slag som jag bestamde mig for att nu var dagen avslutad och jag aakte hem fran tunnelbanestationen Westminster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar