söndag 26 augusti 2012

Hoxton and Shoreditch

I torsdags besokte jag Whitechapel Art Gallery. Oestra London ar kaent for att ha ett antal gallerier med modern konst. Jag ar inte sa fortjust i det, men gav det en chans. Galleriet hade en utstaellning om Government Art Collection. Det innebar i korta drag att regeringen koeper konst for att smycka sina ambassader med. Just nu koeper de inget pga nedskaerningar av budgetunderskottet. Det var en utstaellning om historien om detta samt ett rum med lite tavlor fran kollektionen. Jag tyckte det var lite for lite, men maalningarna var fina. Innan jag begav mig hem kollade jag ocksa lite modern konst. Det har jag lite svaart foer och videoinstallationerna var allmaant lite konstiga, men alltid roar det nagon ;). Jag traffade pa Charles Dickens Wenlock utanfor galleriet. Jag skulle inte rekommendera att vandra runt i Whitechapel kvaellstid sjaelv. Omradet drar till sig folk som antingen ar fulla eller tigger pengar. Det var dock en trevlig kvaell och anvaender man bara sunt fornuft gar allt bra, som mamma brukar saega.  

Igar var jag i Hoxton och gjorde ett aterbesok pa Geffrye Museum for att kolla pa en intressant utstallning som handlade om vad britterna hade tagit hem i form av moebler och andra saker till sina hem. Jag borjade dock besoket med att besoka deras Herb garden vilket var en trevlig och avkopplande plats. Sedan bar det av till utstallningen som var mycket intressant. I slutet av ustallningen borjade jag bli lite trott och kande mig inte alls bra sa jag akte hem for att vila.

Idag avslutade jag turen med att ga tillbaka till museet for att se klart pa utstallningen som jag inte orkade med dagen innan. Den var fortsatt intressant och de hade ocksa en historia om hur det ar att leva tillsammans med andra maenniskor. Det handlade om studentliv. men jag kan relatera det till min situation. Som tur ar de jag delar med trevliga maenniskor, annars hade det kunnat bli lite jobbigt.

Jag avslutade dagen med att ga runt i Shoreditch. Pa vagen dit passerade jag en gata med mycket vietnamesiska restauranger, sa vill man prova den sortens mat ar Hoxton perfekt for det.
Shoreditch ar som jag berattat om tidigare populart att bo i for konstnarer och andra som jobbar inom kreativa omraden. Jag tycker fortfarande att omradet saknar en viss charm dock, aven om de har trevliga butiker och en del restauranger. Pa bakgatorna finns det en del fina hus ocksa och om man ar dar en soendag ar Columbia Flower Market nara. Jag gick inte dit idag dock. Det far bli for ett senare tillfaelle. Shoreditch har lite for mycket barer i omradet och jag ar inte sa fortjust i barer sa far mig saknar omradet en sjael. For att saega nagot positivt sa har de en del intressant graffiti.

Som det haer:
http://www.endoftheline.co/oakley-beyond-reason-the-final-photos/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar