tisdag 7 augusti 2012

Dag i stan

Idag var jag pa en utstallning om de olika byggnaderna som har byggts upp for OS. Den var intressant och en del av arkitekturen ar intressant och forhoppningsvis kommer gora att omradet fortsatter att utvecklas efter att OS har avslutats.

Det fanns aven en annan utstallning som handlar om Legacy och vad som hander efter att OS har avslutats. Utstallningen gick igenom historiskt vad olika byggnader fran varldsutstallningar och OS har betytt for staden efter att facklan har slocknat. Den handlade dock inte bara om OS,utan aven om vad olika monument betytt for staden som t ex Triumfbagen och Eiffeltornet i Paris. Det var mycket information att ta in, sa jag kommer nog besoka ustallningen igen. Da taenker jag ocksa besoka cafeet som sag trevligt ut, fast jag har inte rad med de priserna just nu. Det ar nagot att se fram emot for byggnaden som utstallningen var i var fran 1934 och var en fantastiskt fin lokal. Bokhandeln ar riktigt bra ocksa. Ett himmelrike om man gillar arkitektur. Sa vill jag kolla in bocker om detta ar dit man ska ga.

Jag gjorde ett aterbesok pa National Portrait Gallery for att kolla klart pa bilderna om London2012 som jag inte hann med innan. Efter det var tanken att ga till National Gallery for att kolla en annan utstallning. Men koen var for lang sa jag bestamde mig for att ga en tur langs Themsen. Pa vaegen stoette jag pa de bada maskoterna for London2012 Mandeville och Wenlock. En del tycker de ser otacka ut, men barnen verkar gilla dem. De har fatt sitt namn efter platser dar de forsta olympiska spelen i modernt tid tog plats. Pierre de Coubertin som grundade den Internationella Olympiska Kommitteen hade varit i England och det var darifran han fick ideen till att man skulle arrangera olympiska spelen. Mandeville ar maskoten for Paralympics och Wenlock for Olympiska Spelen.

Jag avslutade dagen med att stanna till vid Tower Bridge for att kolla pa de olympiska ringarna som haengde dar. Det borjade regna under tiden, men det ar ju England. Vaedret har varit forvanansvart bra dock.
Vad jag hittar pa harnast vet jag inte. Kanske stannar i Stratford for att avnjuta den haerliga staemningen som ar har nu under OS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar