söndag 16 september 2012

Abbey Road, S:t Johns Wood och Primrose Hill

Idag har jag varit i West Hampstead, men aven i S:t Johns Wood och Primrose Hill. West Hampstead var inget speciellt saa jag promenerade fraan stationen ner till Abbey Road. Ja, just det Abbey Road ar ju kaent for zebra overgaangsstaellet dar Beatles spelade in sina skivor. Jag tog foerst en bild pa fel staelle. Men sedan saag jag turisterna och visste jag kommit raett!

Utanfor Abbey Road Studios hade maenniskor skrivit olika saker pa stenmuren. Jag laeste inte saa noga, men jag antar att det handlade om Beatles eller nagot annat.I S:t Johns Wood fanns ocksa en synagoga med en taenkvard rad uppsatt pa anslagstavlan. En intressant byggnad i storstadsdjungeln.

Efter det fortsatte jag mot S:t John's Wood och deras High Street. Dar fanns trevliga restauranger och extremt dyra butiker och naestan inga kedjor saa det var ju trevligt att se som omvaexling. S:t Johns Wood aar som jag tidigare sagt ett dyrt omraade, aaven om del av arkitektueren jaag saag idag inte ar nagot speciellt. Jag fann nagra intressanta byggnader, som nagra byggnader byggda i modernistisk 1930-tals stil. Men aaven nagra vackra "almshouses" som nu anvaends som inackordering for aaldre personer antagligen. Det bor i fantastiska omgivningar saa man blir lite avundsjuk :).

Primrose Hill laag i naarheten sa jag begav mig och boerjade med att ga igenom parken och upp till toppen for att kolla in utsikten. Det var naagot jag gjorde en gaang till. Om ni laaser vidare far ni reda paa den spaennande fortsaettningen.  Jag kollade aven in deras High Street ocksa. Maanga sma mysiga restauranger, cafeer och butiker, men haar var nog priserna lite mer overkomliga och inga kedjor haar heller. Det fanns ocksa en trevlig bokaffaer som jag gick in och laeste lite i boeckerna. Jag koepte inget pa Regent's Park Road (som deras High Street heter) for det var inget som lockade mig just idag att koepa. En annan gaang kanske jag kollar in sortimentet lite mer.

Efter att promenerat runt en laang stund i Primrose Hill boerjade jag bli hungrig och gick ner till Chalk Farm (visste inte att det var saa nara) och handlade en sandwich pa Sainsbury's. Det laater lite trist, men den var iallafall billig och god :). Jag satte mig i parken med sandwichen och kopplade av en laang stund.
Primrose Hill ar mest kaant for sin park och dar kan man faa en fantastisk utsikt oever London dar man kan se S:t Pauls, BT Tower och andra kaenda landmaerken. 7Jag vandrade upp till toppen och tog lite bilder. BT Tower saag storre ut an the Shard (som ar det nya laandmarket). Jag tycker inte den byggnaden tillfor skylinen nagot sa det var lite kul att den byggnaden saag sa liten ut :).
Det boerjade bli kallt sa jag begav mig till Chalk Farm for att ta tunnelbanan hem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar