lördag 15 september 2012

Broadway Market, Towern och National Portrait Gallery

Idag har jag varit och atit lunch med en kompis pa Broadway Market. Det var trevligt. Vi boerjade med att sitta ute, men blaasten gjorde att vi fick flytta in. En trevlig turkisk restaurang.
Efter det skildes vi aat och jag aakte in till stan for att bege mig till National Portrait Gallery som har kvaellsoppet pa fredagar till 21. Jag boerjade ga fran Wapping och langs floden in till stan. Denna promenad har jag gjort ett antal ganger, men just pa denna sidan som ar North Bank och langs Victoria Embankment har jag inte gjort pa ett bra tag sa det var trevligt. Jag boerjar bli van vid att ga den har turen och den andra langs South Bank, men det ar nagot speciellt att gaa langs floden och hoera vaagorna sa det kan jag goera om och om igen utan att troettna. Idag fick jag se en bro-oeppning igen, fast jag hoell pa att missa den igen! Jag stannade till en kort stund vid Towern och laeste pa lite om de olika delarna av Towern som man kan se fran utsidan, som Cradle Tower och Traitors Gate. Jag tog lite bilder vilket gav ett intressant sken eftersom solen var paa vag att gaa ner.

Jag stannade till vid gamla den gamla fiskmarknaden (Old Billingsgate Market). En vacker byggnad och bredvid laag en modern byggnad. Jag brukar inte gilla ny arkitektur, men denna stoerde inte vyn och var ett valkoemmet inslag. Fiskmarknaden flyttade 1982 till Isles of Dog. Man kan fortfarande koepa fisk, men det gaeller att vara morgonpigg for den ar bara oeppen valdigt tidigt pa morgonen.
Jag tittade en stund senare oever mot andra sidan och Pickfords Wharf. Dar finns restauranger, men aven skeppet Golden Hinde. Det skeppet ar mest kaent for att Sir Francis Drake ha varit kapten pa under aren 1577-80.

For oevrigt finns det ocksa i naerheten ett faengelsemuseum dar (Clink Prison Museum) som jag besoekte for nagra aar sedan.

Men nu tillbaks till beraettelsen. Jag fortsatte promenaden och gick under en byggnad och dar var en art-installation med ljud och den var ratt intressant. Man hoerde ljud fran hoegtalare och fran dem hoerde man hur det formodligen laat nar varven var igang. Jag har hoert det innan, men jag tycker det ar alltid lika intressant att hoera det.

Jag har tidigare sagt att London ar vackert pa kvaellen och jag antar att floden goer det aven mer speciellt. slutligen kom jag fram till National Portrait Gallery. Promenanden tog langre an vad jag trodde den skulle goera sa jag hann bara ta en kort titt runt pa maelningarna och fotoustallningen om London 2012. Det var kul att aterse vissa bilder for det var idrottmaen och kvinnor jag har foeljt via TV:n. Jag hann se lite mer an bara fotografier, men sedan staengde de. Det gjoerde inte saa mycket for jag har varit daar innan. Jag tycker det ar trevligt att konst museer och museer har oppet senare en dag i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar