lördag 22 september 2012

Open House del 1

Morgonen boerjade med att solen sken och jag gick upp tidigare an vanligt en loerdag. Nu i helgen arrangeras nagot som kallas Open House vilket innebar att hus som i vanliga fall inte ar oeppna for allmanheten aer oeppna. De hus jag besokte idag ar dock oeppna for allmanheten, men inte gratis. Jag begav mig foerst till Westminster for att besoeka Jewel Tower. Det ar ett torn som anvaendes for forvaring av vaerdesaker som monarkin hade inforskaffat. Under senare aar anvaendes det av en statlig myndighet som kollade upp maattenheter. Det lite kalla klimatet i tornet gjorde att det uppstod inga vibrationer vilket gav ett bra resultat. Den oekande trafiken under 1930-talet gjorde dock att de inte fungerade laengre och de var tvungna att flytta. Paa en annan vaening hade de en utstaellning om naer parlamentarismen kom till England. En del visste jag redan saa jag laerde mig inte saa mycket nytt. En del var intressant dock.
Efter det besoeket gick jag tvaers over gatan for att besoeka Supreme Court. Den domstolen aer Storbritanniens motsvarighet till den svenska Hoegsta Domstolen. Det var en vacker byggnad och det fanns en utstaellning om domstolen samt att man kunde besoeka det vackra biblioteket med vackra glasade foenster samt ocksa domstolsrummen. Jag kollade ocksa in en utstaellning om Sport och Lag. Det var en passande utstaellning nu naer de London haft de Olympiska Spelen. Daer fanns en del intressant att laesa. I en av domstolsrummen var det inkarvat olika motiv i stols-sidorna. Daer fanns tex en faegel inkarvad och paa en annan fanns en av kungarna.
Jag begav mig efter det till Banqueting House. Det ar en den enda del som finns kvar av Whitehall Palace och det ar en stort rum med maalningar i taket gjorda av Rubens. De skulle visa att kungen endast tog order av Gud. och i det har fallet Charles I. Det gick inte saa bra for kungen och han avraettades i 1649. Saa kan det gaa! Jag stannade en laang stund daar och beundrade maalningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar