söndag 23 september 2012

Open House del 2

Idag har jag varit med en kompis Chambers, Middle Temple Hall och Temple Church. Vadret var riktigt engelskt saa vi fick gaa snabbt mellan aktiviteterna. Vi boerjade med att gaa till Guard Court Chambers och fick en rundtur som gjordes av en barrister. Det fanns en del intressanta detaljer i huset sasom en trappa gjord av Soane. Jag gick uppfoer den upp till toppen. Jag fick inte svindel. men det var naera foer det var laangt till botten. En av premiarministrarna en mr Spencer hade bott daer ocksa. Han blev moerdad, men inte i huset tack aa lov! Huset har ocksa spelat en roll i fiktionens vaerld. En viss mr Tulkinghorn hade sitt kontor haer i Charles Dickens "Bleak House".

Efter det gick vi och fikade. Jag aat en mozarella sandwich och drack en cappuchino. En stund senare staellde vi oss i koe foer att se Middle Temple Hall. Den var mycket vacker med faergade glass och mycket moerkt traa. Kanske lite tungt stundtals, men trots det en vacker byggnad. Shakespeare framfoerde haer Twelfth Night under 1600-talet. Vi gick sedan vidare foer att kolla in kyrkan som ocksa hade inglasade foenster, men mer med religiosa teman. En vacker kyrka som jag aentligen fick se! Det fanns en del att laesa om kyrkan. Jag kollade upp lite, men all information kunde jag inte ta till mig.

Vi skildes aat efter det och jag besoekte paa egen hand King's College bibliotek. Numera en modern byggnad inuti, men ser aaldre ut utanfoer. Jag runt en del och fann ett rum som inhyste delar av ett numera rivet kapell. Daar fanns fargade foenster som paa de andra platserna jag besoekt. Det fanns ocksa en utstaellning om Storbritannien och hur de valkomnade vaerlden foer med lite information om de Olympiska Spelen foerr. Jag vandrade runt efter det en laang stund i byggnaden och fick se daar de forvarade dokument foer. Det har inte alltid tillhoert King's College. Innan det blev det var det ett Public Records Office. Jag gick ocksa in i ett rum som var ett reading room. Det var ett vackert rum med en dome. Jag tittade in paa lite fler platser innan jag kaende mig noejd och laemnade biblioteket.Paa vaegen ut stannade jag till vid en vaegg som hade olika motiv fraan en byggnad numera riven. Huset som stod daar numera ingaar inte i en skoenhetstaevling. Jamfoert med King's College saag det slitet och traakigt ut. Daar fanns Indien, Amerika, Afrika till exempel. Raett intressanta plaketter, men de saag lite generaliserande ut. De hade nog inte faatt saettas upp idag. Nu kaende jag mig noejd och begav mig till tunnelbanan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar