tisdag 18 september 2012

Sir John Soane's Museum

Idag har jag boekt Sir John Soanes Museum. Dagen boerjade jag med att inta min medhavda baguette som jag hade koept innan i Lincoln's Inn Fields. Det var med brie och tomat. Samma som dagen innan. men mycket god! Man fick koea foer att komma in i huset, men det tycker jag aer lite charmigt och personalen aer alltid vaenlig och trevlig. Museet hade en utstaellning om olympisk arkitektur. Den gav inte saa mycket saa, eftersom det var foer mycket information. Det hade varit baettre att ha lite mindre information. Nu kaendes det som att laesa en bok. Jag vandrade vidare i huset och kollade in Monk's Parlour som jag inte sett innan. Huset ar belamrat med saker och jag fick ocksa se en sarkofag! I ett rum finns raett mycket tavlor. Min mamma och jaeg sag en del senast. En i personalen beraettade lite om de olika tavlorna. Det var mycket intressant.  beraettade lite om tavlorna ocksa. Ett vaeldigt intressant museum och naesta gang ska jag ge dem lite pengar sa det kan fortsatta haella oeppet. En ekorre studerade mig naer jag begav mig till Lincoln's Inn Fields for att sola. Det var vackert vaeder idag saa det var en perfekt plats att sola paa. Det ar min favoritplats att sola pa i centrala London.

Jag vilade en laang stund innan jag begav mig till Bloomsbury for att kolla pa en utstaellning om London's arkitektur. Paa vaegen stannade jag till vid Bedford's Square for att vila benen. Platsen ar inte speciellt lugn med mycket trafik, men arkitekturen runt omkring ar intressant. Denna kaendes lite mindre an den foerra utstaellningen jag var paa om arkitektur tidigare i sommar. Men vad jag misstog mig. Det var mindre yta, men mer information om dagen's arkitektur. Denna var inte sa fokuserad pa det historiska utan mer om arkitektur som var byggd eller planerades att byggas. I denna utstaellning fick man se en stor modell over London med de valkaenda landmaerkena. Jag hade sett nagot liknade innan, sa jag fokuserade inte pa det. Istaellet kollade jag in vad for sorts byggnader de olika "boroughs" de hade i tanke skulle byggas. Ibland fanns det bilder, ibland inte. Det fanns en del intressanta projekt. I en annan del av utstaellningen kunde man aeven se bilder som var uppdelade efter teman sasom "visiting", "travelling" och byggnader som var kopplade till det. Det fanns en del intressant daer, som aeven beroerde omraedet jag bor i for tillfaellet. Jag kom lite sent saa jag kaende mig en aning stressad att se allt. Men jag kan alltid komma tillbaka eftersom det var en permanent utstaellning. Utstaellningen hade saa klart ocksa en del om den olympiska arkitekturen for London 2012. Nu var informationen inte dagsfaerska laenger for spelen ar oever och jag vet raett mycket om det nu. Det kan dock vara intressant for andra som inte haft moejlighet att se de utstaellningar om arktitektur som jag sett under sommaren. Om man ej bor i London ar det laett att missa. Jag begav mig hemaat efter det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar