måndag 3 september 2012

South Bank, Bermondsey, Rotherhithe, Wapping

I helgen var det meningen jag skulle traffa en kompis under dagen. Det blev inte riktigt sa, sa jag tog en langpromenad fran South Bank Centre till Bermondsey. Under promenaden upptackte jag nya intressanta saker som Design Museum och en pub som saag trevlig  ut. De valkanda Tate Modern och Shakespeare Globe passerade jag pa vaegen ocksa. Jag gjorde en bekantskap med Thames Path. Det ar en vandringsslinga som oftast gar langs floden. Den ar mycket bra for den markerar exakt hur man ska ga. Jag har foljt den slingan de senaste dagarna nar jag promenerat i Rotherhithe och de andra platserna. Nara Cityhall hade de en intressant foto-utstallning med foton om olika konflikthardar i varlden. Inte sa upplyftande, men taenkvard. Omradet runt City Hall ar for mycket glas och betong enligt mitt tycke. Utsikten mot Tower Bridge och Towern var vacker dock. Just nu haengde symbolen for Paralympics daar. Efter det gick jag vidare en stund till och sag daa Design Museum.  Nar jag har pengar kommer jag besoeka det. Efter det borjade jag bli troett sa min plan var att bege mig till tunnelbanestationen Bermondsey for att aka hem. Ett omgjort varvsomrade sag jag pa vaag dit och det ar nagot jag besokt mycket de senaste dagarna..vilket fortsattningen pa bloggen kommer visa. Bermondsey gav inget saa positivt intryck (varit dar innan..sa jag visste vad som vaentade). Jag kom till slut till stationen och akte hem.

De senaste tva dagarna har jag besokt platser som har nagot med varvsindustrin att gora. Igar var jag i Rotherhithe och idag besokte jag Limehouse samt Wapping.  Det ar intressanta omraden med fin arkitektur som nu har gjorts om eftersom varven inte finns langre. Nu ar det lagenheter eller andra verksamheter i husen. Jag gjorde en trevlig promenad igar kvall i Rotherhithe. Det var vackert upplyst pa kvaellen och gav ett helt annat intryck. Idag var vadret riktigt bra sa da passade jag pa att ga runt i delar av Limehouse jag inte besokt innan. Dar finns en pub i Limehouse som ags av "Gandalf", alltsa skadespelaren fran Sagan om Ringen filmerna. Den hade lite udda oppettider och var ej oppen nar jag kollade in den.

Jag besokte aven Cable Street nara Shadwell (dar jag jobbade pa bibliotek forra aret). Det har en mural dar om the battle of Cable Street dar anti-fascister och fascister braakade 1936. Anti-fascisterna vann och marschen som fascisterna ville gora genom ett daa judiskt omrade blev avblaast.
Sedan blev det en tur till S:t George in the East. En kyrka som blev bombad under kriget sa de byggde en helt ny liten kyrka innanfor skalet.  Efter det begav jag mig till Tobacco Dock. Det ar ett nedlagt varv som hade ett piratskepp. Det kaendes lite ode idag. Tobacco Dock anvands for corporate events tyligen. Jag gjorde research pa naetet for det fanns inget anslag utanfor vad det nedlagda varvet numera anvaendes till. Jag avslutade turen I wapping dar jag varit innan sa jag tog bara lite bilder och kopplade av en lang stund med att sitta pa en baenk och kolla baatlivet pa floden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar