tisdag 4 september 2012

Rotherhithe, Tower Bridge, Wapping

Idag besokte jag Rotherhithe i dagsljus. Det var en helt annan upplevelse an under kvaellen. I Rotherhithe har de ett Brunel Museum. Isambard Kingdom Brunel var ansvarig for att bygga varldens forsta undervattenstunnel under Themsen.  Planer som hans fader hade planerat for.  Tunneln anvands idag av London Overground mellan stationerna Rotherhithe och Wapping i oestra London.
Museet hade ett trevligt cafe som jag ej besokte for jag hade sandwich med mig. Det far bli vid ett senare tillfalle. Jag taenkte da ocksa att passa pa att besoka museet. Entreen var inte speciellt dyr. Vadret var idag dock for fint for museebesok.

Jag vandrade langs floden fran Rotherhithe och gjorde lite pauser har och dar och kopplade av pa en baenk langs floden och studerade baatlivet.
Designmuseet gjorde jag ett aterbesok i och idag var det oeppet. Jag besoekte bara butiken. Ett museum for en regnig dag.

Idag var min ide att besoka resterna av Marshallsea Prison som har forevigats i Charles Dickens "Little Dorrit". Det var en liten strapats att ta sig dit, men jag sag omraden jag inte sett innan pa min vag dit. Jag har kanske sagt det forut men genom att promenera mycket ser man delar av London man skulle missat annars.
 Tower Bridge laag nara sa jag besoekte den valkaenda bron ocksa samt omradet runt omkring (Butler's Wharf). Det var kanske lite for uppfraschat med dyra restauranger, aven om det saag trevligt ut med restauranger langs floden. Man kan bara taenka sig hur det saag ut naar varven var igang...Saviours Dock ar en av de nedlagda varven med en intressant historia.

Jag gick over Tower Bridge for att avsluta dagen med att promenera genom S:t Katharine's Dock. Just daa var slussar oppna for att slaeppa in baatar saa man fick vaenta lite. Det fanns aven en konstutstaellning gjord av barn pa olika skolor runt om i vaerlden. Intressant, men inte i min smak saa mycket. Den handlade om flodar i de laender dar barnen bodde.

Wapping laag nara sag jag gick igenom omradet och pausade pa ett nytt staelle som hette Hermitage Riverside Memorial Garden och det vat till minne av dem som dog under kriget. Just varven var ett maal for Hitler. Han ville forstoera ekonomin sa britterna skulle kapitulera. Vi vet ju historien, han misslyckades och tur var vael det.Det finns en trevlig pub som heter Town of Ramsgate som jag passerade. Bokstaven R hade fallit bort. Jag hoppas det aatgardas omgaende. Lite senare stannade jag till pa samma staelle som igar (Wapping New Stairs)och studerade floden. Vatten for mig ar liv. Tyvarr borjade det mulna pa efter en stund sa jag begav mig hem efter det. En trevlig dag var det trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar